Om Ethena

Ethena er en Koster K 25 båt, bygget i 1967. Tegnet av Georg Ström(Varberg) og bygget av Thore Larsson på Thore Larssons båtbyggeri, Kungsviken. Ethena ble bestilt av Herr Rolf Gustavsson (Göteborg) den 19.12.1964 og skulle være klar i mai 1967. Avtalt pris var 27.000 SEK+ omsettningsskatt. Vi har fått orginalkontrakt og byggebestillinger som vil bli scannet og lagt ut på disse sidene.

Kosterbåtene er langkjølet og stødige båter som seiler veldig godt i lite vind, samtidig som de er meget robuste og tåler sterk vind og de typiske barske kystforholdene langs svenskekysten. Ethena, har typebetegnelsen K25 og har seilnummer 55. Hun er 27 fot, og er 2,40m bred og stikker 1,45m dypt. Ethena har en vekt på 3.200kg+ utstyr, totalvekt 3.500kg. Båten er kravellbygget i Grambassa mahogny. Ethena har som noen av Kosterbåtene hvaldekk, noe som skiller henne fra mange båter og gir en ekstra styrke i skroget, samtidig som det gir en veldig spesiell estetikk. Masten er 12 m høy og er i origon pine (Furu) bygget i 1998 av Arne og Peter Goksøyr, ved Nilssons båtbyggeri i Strömstad.

Eiere, kronologisk rekkefølge:

  1. Herr. Rolf Gustavsson 1967 – 1978
  2. Ing. Leif Moberg och sjuksjöterskan Berit Moberg 1978 – 1993
  3. Kjell Stener (usikkert)1993  -1998
  4. Ing. Leif Moberg(eier for annen gang) 1998 – 2001
  5. Lars Jørund Haugen, Anders Haugen og Ole Christian Wasenden 2001 – 2008
  6. Geir Stene, Preben Stene Larsen 2008 – nåværende eiere.

Medlemskap

  • Klassisk Trebåtklubb
  • Frognerkilens båtforening 1860
  • KNS
  • Padda båtforening

Kosterbåtenes historie

I Norge er det, etter hva vi vet om ikke mange Kosterbåter. Vi er svært interessert i å få kontakt med andre Nordmenn som eier Kosterbåter.Vi kjenner til at det må være en fem seks stykker. Det antas at det er i overkant av 60 seilende Kosterbåter i verden i dag, de aller fleste langs den svenske vestkysten,  med andre ord ikke en «hverdagsbåt» å se i norske farvann

De vanligste båtene er klinkbygget og finnes i flere størrelser og med forskjellige båtbyggere. Noen få er kravellbygget i hovedsak i mahogny. Vi kjenner til K6, K20, K25 K32 og K38. I utgangspunktet skal typebetgnelsene komme av antall kvm. på seilføringen K25 hadde opprinnelig 25kvm seilflate. Ethena har i dag ca. 30Kvm seilflate, fordi mast, riggtype og utforming på seilene har endret seg. I tidligere tider var båtene ofte gaffelrigget, nå er de fleste bermudarigget.

Kosterbåtene har en lang tradisjon langs Svenskekysten og er, etter det mange sier inspirert av norsk båtbyggertradisjon. Det sies at Svenskene så til norge da Kosterbåtene ble konstruert og at Colin Archer så til Risørskøytene og Kosterbåtene da han tegnet de legendariske redningskøytene; Colin Archer. Slik sett kan man hevde at Kosterbåtene virkelig er sanne Pan Skandinaviske båter.  De første Kosterbåtene oppstår omkring 1850 og blir i hovedsak bygget langs den svenske vestkysten. I denne perioden har deler av det som i dag er Sverige vært norsk og kontakten mellom folk på østfold og vestfoldskysten og den svenske vestkysten har vært svært nær, da som nå.

Kosterbåtene blir klassifisert som egen båttype i 1897 og segleförreningen SS Fram ble etablert i 1896. SS Fram, www.ssfram.com , har fra da av vært Kosterbåtenes hovedseilforrening. Omkring 1920 – 1930 tallet kommer mindre dieselmotorer på markedet og Kosterbåtenes betydning for fiske, kysthandel og trafikkvirksomhet minsker. Mange bytter ut Kosterbåtene med mer praktiske motorbåter, og Kosterbåtene blir etterhvert kjøpt opp av «allmogeförreningen» som er Svensk arbeiderklasses sameieforreninger som bidrar til å bygge opp fritidsmiljøer for arbeiderklassen. Kosterbåter har vært bygget i tre frem til søttitallet, da plast og glassfiber stort sett overtar båtbyggermarkedet. Det er også bygget Kosterbåter i glassfiber i denne tiden.

Trebåter krever stell og må ikke pusses i istykker. Ethena har siden 1967 vært holdt svært godt av samtlige eiere. Hun er pusset helt ned kun en gang for omkring 15 – 20 år siden. Fortsatt er hun en skjønnhet på sjøen og etter vårpussen fremstår hun som en «gylden dronning, dyppet i honning» Som eiere opplever vi at vi ikke eier henne, men kun har henne til låns av fremtiden. Vi håper bare at det er lenge til hun får nye eiere som vil ta svært godt vare på henne. Kosterbåtene er, som alle trebåter i våre tider, kyst og kulturhistorie som ikke bevares på museum, men til glede for både oss som får bruke henne, for de som ser henne på sjøen, og ikke minst at kunnskapen om denne type båtbruk og seilekunnskap som skal til for å føre henne vedlikeholdes.

Linker:

Facebook gruppe for Kosterbåter

Klassisk treseilerklubb

Trebåtsakuten

Västkustens träbåtsförening

Förreningen Allmogebåtar

Kosterbåt

Seglesällskapet Fram

Baatplassen

About Ethena

Facts
SY Ethena is a Swedish  Koster K25 sailing boat. It’s 27 feet long, Cravell build mahogany in 1967.

Memberships and other
Klassisk treseilerklubb, båtforreningen anno 1860, KNS

Ethenas history and Chronological owners

  1. Mr. Rolf Gustavsson 1967 – 1978
  2. Ing. Leif Moberg och sjuksjöterskan Berit Moberg 1978 – 1993
  3. 1993  – 1998 Kjell Stener
  4. Ing. Leif Moberg(owner for the secoind time) 1998 – 2001
  5. Lars Jørund Haugen, Anders Haugen og Ole Christian Wasenden 2001 – 2008
  6. Geir Stene, Preben Stene Larsen 2008 – Present

Koster boats

There are some Koster sailing boats in Norway, but not that many. Mostly we have the knowledge of five or six. Our boat is a Koster K-25, the smaller K-6, K20 and the larger K-32 and K-38 are the most common.  We would very much appreciate if you as a reader have further knowledge than we have gathered here. We will  correct, update this article as we get better informed.

In the west coast of Sweden this is a traditional boat, frequently seen. Not all that many Cravell  build though. Our estimate so far, by what we have read , is that there must be about 60 taken care of and still sailing. From the 1860 ies and up til the 1970’ies these boats where built in  pine, and later on some few in mahogany.

The boat is said; to be Swedes on the west coast ( Koster Islands) that looked at the Norwegian type of boats, The “Risørskøyta” and local boat builders developed The Kosterboat, a smaller boat suited for the seas around Koster, windy, and no deep waters. They needed a smallish boat to travel in both harsh winds, and with little winds, as the weather changes rapidly. It’s also said that Collin Archer looked at (amongst others) the Koster boat when he developed his Collin Archer. One could claim it’s a true Pan Scandinavian boat!

In the times where the boat was developed the connection between Norway and Sweden was very close, as they are now. At times the area ( North west Sweden) used to belong to Norway, so we all feel kind of related, even these days.

The boat was originally used for merchandise and transport  of goods, vegetables, fish and so forth.

It was around  1900 – 1920 the working class in Sweden  really looked  at using sailing boats for leisure. The Koster boat is classified in 1897 as an own boat class and the sailing union SSFram is established 1896; www.ssfram.com They didn’t have the capital as the more wealthy people, so they joined into collectives, bought up these old fashioned boats ( that now had less value and interest for merchandise and transport, due to the engines becoming available for most people) They started modifying the boats, making an interior, fit for regatta, leisure and holiday usage. The amazing part is that this seems to have been the focus, during the over 100 hundred years of history of this boat, the pride of a great, and useful boat construction, with a long Scandinavian boat tradition, later on appreciated of some 60 peoples of enthusiasts in Scandinavian area. And now we are one of them happy, proud owners of such a wonderful boat.

Reklamer