Om Ethena
Ethena er en Koster K 25 båt, bygget i 1967. Tegnet av Georg Ström(Varberg) og bygget av Thore Larsson på Thore Larssons båtbyggeri, Kungsviken. Ethena ble bestilt av Herr Rolf Gustavsson (Göteborg) den 19.12.1964 og skulle være klar i mai 1967. Avtalt pris var 27.000 SEK+ omsettningsskatt. Vi har fått orginalkontrakt og byggebestillinger som vil bli scannet og lagt ut på disse sidene.
Kosterbåtene er langkjølet og stødige båter som seiler veldig godt i lite vind, samtidig som de er meget robuste og tåler sterk vind og de typiske barske kystforholdene langs svenskekysten. Ethena, har typebetegnelsen K25 og har seilnummer 55. Hun er 27 fot, og er 2,40m bred og stikker 1,45m dypt. Ethena har en vekt på 3.200kg+ utstyr, totalvekt 3.500kg. Båten er kravellbygget i Grambassa mahogny. Ethena har som noen av Kosterbåtene hvaldekk, noe som skiller henne fra mange båter og gir en ekstra styrke i skroget, samtidig som det gir en veldig spesiell estetikk. Masten er 12 m høy og er i origon pine (Furu) bygget i 1998 av Arne og Peter Goksøyr, ved Nilssons båtbyggeri i Strömstad.
Eiere, kronologisk rekkefølge:
- Herr. Rolf Gustavsson 1967 – 1978
- Ing. Leif Moberg och sjuksjöterskan Berit Moberg 1978 – 1993
- Kjell Stener (usikkert)1993 -1998
- Ing. Leif Moberg(eier for annen gang) 1998 – 2001
- Lars Jørund Haugen, Anders Haugen og Ole Christian Wasenden 2001 – 2008
- Geir Stene, Preben Stene Larsen 2008 – nåværende eiere.
Medlemskap
- Klassisk Trebåtklubb
- Frognerkilens båtforening 1860
- KNS
- Padda båtforening
Kosterbåtenes historie
I Norge er det, etter hva vi vet om ikke mange Kosterbåter. Vi er svært interessert i å få kontakt med andre Nordmenn som eier Kosterbåter.Vi kjenner til at det må være en fem seks stykker. Det antas at det er i overkant av 60 seilende Kosterbåter i verden i dag, de aller fleste langs den svenske vestkysten, med andre ord ikke en «hverdagsbåt» å se i norske farvann
De vanligste båtene er klinkbygget og finnes i flere størrelser og med forskjellige båtbyggere. Noen få er kravellbygget i hovedsak i mahogny. Vi kjenner til K6, K20, K25 K32 og K38. I utgangspunktet skal typebetgnelsene komme av antall kvm. på seilføringen K25 hadde opprinnelig 25kvm seilflate. Ethena har i dag ca. 30Kvm seilflate, fordi mast, riggtype og utforming på seilene har endret seg. I tidligere tider var båtene ofte gaffelrigget, nå er de fleste bermudarigget.
Kosterbåtene har en lang tradisjon langs Svenskekysten og er, etter det mange sier inspirert av norsk båtbyggertradisjon. Det sies at Svenskene så til norge da Kosterbåtene ble konstruert og at Colin Archer så til Risørskøytene og Kosterbåtene da han tegnet de legendariske redningskøytene; Colin Archer. Slik sett kan man hevde at Kosterbåtene virkelig er sanne Pan Skandinaviske båter. De første Kosterbåtene oppstår omkring 1850 og blir i hovedsak bygget langs den svenske vestkysten. I denne perioden har deler av det som i dag er Sverige vært norsk og kontakten mellom folk på østfold og vestfoldskysten og den svenske vestkysten har vært svært nær, da som nå.
Kosterbåtene blir klassifisert som egen båttype i 1897 og segleförreningen SS Fram ble etablert i 1896. SS Fram, www.ssfram.com , har fra da av vært Kosterbåtenes hovedseilforrening. Omkring 1920 – 1930 tallet kommer mindre dieselmotorer på markedet og Kosterbåtenes betydning for fiske, kysthandel og trafikkvirksomhet minsker. Mange bytter ut Kosterbåtene med mer praktiske motorbåter, og Kosterbåtene blir etterhvert kjøpt opp av «allmogeförreningen» som er Svensk arbeiderklasses sameieforreninger som bidrar til å bygge opp fritidsmiljøer for arbeiderklassen. Kosterbåter har vært bygget i tre frem til søttitallet, da plast og glassfiber stort sett overtar båtbyggermarkedet. Det er også bygget Kosterbåter i glassfiber i denne tiden.
Trebåter krever stell og må ikke pusses i istykker. Ethena har siden 1967 vært holdt svært godt av samtlige eiere. Hun er pusset helt ned kun en gang for omkring 15 – 20 år siden. Fortsatt er hun en skjønnhet på sjøen og etter vårpussen fremstår hun som en «gylden dronning, dyppet i honning» Som eiere opplever vi at vi ikke eier henne, men kun har henne til låns av fremtiden. Vi håper bare at det er lenge til hun får nye eiere som vil ta svært godt vare på henne. Kosterbåtene er, som alle trebåter i våre tider, kyst og kulturhistorie som ikke bevares på museum, men til glede for både oss som får bruke henne, for de som ser henne på sjøen, og ikke minst at kunnskapen om denne type båtbruk og seilekunnskap som skal til for å føre henne vedlikeholdes.
Linker:
Facebook gruppe for Kosterbåter
About Ethena
Facts
SY Ethena is a Swedish Koster K25 sailing boat. It’s 27 feet long, Cravell build mahogany in 1967.
Memberships and other
Klassisk treseilerklubb, båtforreningen anno 1860, KNS
Ethenas history and Chronological owners
- Mr. Rolf Gustavsson 1967 – 1978
- Ing. Leif Moberg och sjuksjöterskan Berit Moberg 1978 – 1993
- 1993 – 1998 Kjell Stener
- Ing. Leif Moberg(owner for the secoind time) 1998 – 2001
- Lars Jørund Haugen, Anders Haugen og Ole Christian Wasenden 2001 – 2008
- Geir Stene, Preben Stene Larsen 2008 – Present
Koster boats
There are some Koster sailing boats in Norway, but not that many. Mostly we have the knowledge of five or six. Our boat is a Koster K-25, the smaller K-6, K20 and the larger K-32 and K-38 are the most common. We would very much appreciate if you as a reader have further knowledge than we have gathered here. We will correct, update this article as we get better informed.
In the west coast of Sweden this is a traditional boat, frequently seen. Not all that many Cravell build though. Our estimate so far, by what we have read , is that there must be about 60 taken care of and still sailing. From the 1860 ies and up til the 1970’ies these boats where built in pine, and later on some few in mahogany.
The boat is said; to be Swedes on the west coast ( Koster Islands) that looked at the Norwegian type of boats, The “Risørskøyta” and local boat builders developed The Kosterboat, a smaller boat suited for the seas around Koster, windy, and no deep waters. They needed a smallish boat to travel in both harsh winds, and with little winds, as the weather changes rapidly. It’s also said that Collin Archer looked at (amongst others) the Koster boat when he developed his Collin Archer. One could claim it’s a true Pan Scandinavian boat!
In the times where the boat was developed the connection between Norway and Sweden was very close, as they are now. At times the area ( North west Sweden) used to belong to Norway, so we all feel kind of related, even these days.
The boat was originally used for merchandise and transport of goods, vegetables, fish and so forth.
It was around 1900 – 1920 the working class in Sweden really looked at using sailing boats for leisure. The Koster boat is classified in 1897 as an own boat class and the sailing union SSFram is established 1896; www.ssfram.com They didn’t have the capital as the more wealthy people, so they joined into collectives, bought up these old fashioned boats ( that now had less value and interest for merchandise and transport, due to the engines becoming available for most people) They started modifying the boats, making an interior, fit for regatta, leisure and holiday usage. The amazing part is that this seems to have been the focus, during the over 100 hundred years of history of this boat, the pride of a great, and useful boat construction, with a long Scandinavian boat tradition, later on appreciated of some 60 peoples of enthusiasts in Scandinavian area. And now we are one of them happy, proud owners of such a wonderful boat.
4 kommentarer
Comments feed for this article
september 4, 2009 kl. 19:17
Lars Liljenberg
Hi. I bought a Öresunds koster back in 2006 that I have started to restore. Klinker built in oak on oak frames. I think she measures 27 feet. 6 of these boats were built for the «sjövärnskåren» in Limhamn in 1952, and all of these had a name starting with K. My boats name was Kåre and was subsequently changed sometime back to «Gråfilla.
I now however live in Northcape, Norway and that is where my koster is going too. Also the restoration will continue up there. Perhaps you know of some other of these sister boats whereabouts, if at all any have survived apart from mine.
Keep true sailing alive. Best regards
september 6, 2009 kl. 08:21
syethena
Hei Lars. Bloggen vår er ganske fersk og vil nok i fortsettelsen bli på norsk. Flott å høre om andre med Kosterbåt, og vi vil gjerne samle flere. Det er etter det vi vet om ikke så mange båter i Norge, og alt i alt heller ikke så mange som fortsatt seiler. En Koster på Nordkapp, det er jo bare fantastisk! Vi har laget en gruppe på facebook, der kan vi kanskje se om vi kan få samlet så mange av «Kosterbåtfolket» som mulig.
Gleder oss tl å høre mer om restaurering, vedlikehold og seiling med din båt.
juli 30, 2010 kl. 21:06
Udo Machiels
Hei, jeg hadde svaret mitt oversatt av Google til norsk, så det kan høres morsomt en gang i blant (også har sendt deg en engelsk versjon)
hyggelig å se denne bloggen på Laurin Koster.
Jeg elsker klassisk trebåtar og jeg ser meg selv å kjøpe en all rounder for Cruising i Seedish Archipelo’s (Stockholm), kystlinje og en dag også kanskje den norske fjorder. Derfor Jeg trenger også en slektning sjødyktig båt. Det synes som om Laurin Kosters har her et meget godt rykte.
Hva med ytelse i lett vind? Er Laurin Koster her OK, eller relativt lav ytelse?
Jeg er seriøst vurderer å kjøpe en Laurin Koster meg selv, så noen tilbakemeldinger fra dere ville være hjertelig velkommen.
Beste hilsen,
Udo J. Machiels
juli 31, 2010 kl. 08:14
syethena
Hei hyggelig med kommentar fra deg og spørsmål. Vil gjerne understreke at vår båt ikke er en Laurin Koster, Kosterbåtene er bygget langs hele den svenske vestkysten – og noen sør på østsiden også. Kosterbåtene sies å være svært skjødyktige. Den seiler godt i lett vind – og tåler meget godt hardt vær. Vi valgte denne båttypen, mye fordi man kan bruke den som turbåt hvor det er tilstrekkelig plass til overnatting, matlaging osv. samtidig har vi oppdaget hvor gode seileegenskaper den har – kombinert med at man er så nær vannet at man opplever seilingen på en helt annen måte enn med store moderne båter. Det er vel verd å se på Kosterbåt relaterte linker, eller snakke med andre Kosterbåtkjennere på Facebook kosterbåt siden : http://www.facebook.com/group.php?gid=98500586877&ref=mf